Celzouten

Essentiële minerale ‘Beauty’ zouten

Aan de hand van gezichtskenmerken kun je mineraal-tekorten herkennen. Met celzouten kun je deze effectief aanvullen en zo een mooier uiterlijk en betere gezondheid bevorderen.

Wat zijn celzouten?

Celzouten zijn enkelvoudige minerale zouten zoals deze in het lichaam voorkomen. Ze zijn belangrijk voor het functioneren en voor de bouw en de processen van het lichaam, waaronder de stofwisseling. Als de stofwisseling door een gebrek aan o.a. celzouten niet goed meer kan functioneren, komt er een overbelasting en kan men gezondheidsklachten krijgen. Deze gezondheidsklachten zijn vaak chronisch en kunnen zowel lichamelijk als geestelijk zijn.

De eerste 12 celzouten zijn ontdekt door de arts en homeopaat dr. med. W. Schüssler (1821-1898). Later zijn er nog 15 ontdekt, in totaal zijn er dus 27 celzouten.

Overzicht van de 27 celzouten

  •   calcium fluoratum/1
  •   caclium phosphoricum/2
  •   ferrum phosphoricim/3
  •   kalium chloride/4
  •   kalium phosphoricum/5
  •   kalium sulfuricum/6
  •   magnesium phosphoricum/7
  •   natrium chloride/muriaticum/8
  •   natrium phosphoricum/9
  •   natrium sulfuricum/10
  •   silicea/11
  •   calcium sulfuricum/12
  •   kalium arsenicosum/13
  •   kalium bormatum/14
  •   kalium jodatum/15
  •   lithium muriaticum/16
  •   maganum sulfuricum/17
  •   calcium sulfuratum/18
  •   cuprum arsenicosum/19
  •   kalium aluminium sulfuricum/20
  •   zincum muriaticum/21
  •   calcium carbonicum/22
  •   natrium bicarbonicum/23
  •   arsenum jodatum/24
  •   aurum chlor. natronatum/25
  •   selenium/26
  •   kalium bichromicum/27

Celzouten en voeding

Normaal gesproken krijg je celzouten binnen via de voeding, waarbij goed kauwen erg belangrijk is om de celzouten dan het beste opneembaar zijn. Het voedsel moet volwaardig zijn zonder toevoegingen. Denk hierbij aan vooral groentes en salades, onbespoten rijp fruit en ongeconserveerde volkoren granen (ongeraffineerd plantaardige voeding).

Goed kauwen betekent niet te grote happen nemen en zeker 26 keer kauwen per hap. Drink zo weinig mogelijk tijdens de maaltijd (liever helemaal niet).

Lees hier welke celzouten van nature voorkomen in welke voeding

Verse biologisch dynamische onbewerkte voedingsmiddelen bevatten de meeste celzouten. Zodra de voedingsmiddelen bewerkt worden of op met een verkeerde kooktechniek worden bereid, gaan celzouten verloren. Om een idee te krijgen in welke voedingsmiddelen de diverse celzouten voorkomen hieronder enkele voorbeelden.

Calcium fluoratum
Knoflook, zemelen, kool, pruimen, rabarber, spinazie, bruine rijst, uien. Calcium phosphoricum Erwten, gerst, haver, frambozen, zemelen, kool, kropsla, linzen, noten, rabarber, rogge, sesamzaad, tarwe, uien.

Calcium sulfuricum
Erwten, gerst, haver, zemelen, kool, kropsla, linzen, noten, rabarber, rogge, spinazie, tarwe, uien.

Ferrum phosphoricum
Bonen, bramen, boekwit, dadels, erwten, aardbeien, vijgen, gerst, zemelen, kool, kropsla, linzen, noten, pruimen, radijs, rogge, rozijnen, spinazie, tarwe, asperges, wortelgras.

Kalium chloratum
Appels, bloemkool, bramen, vijgen, gerst, kool, kokosnoot, kropsla, kersen, linzen, noten, olijven, paardebloem, pastinaak, rode biet, selderie, spinazie, spruiten, tomaten.

Kalium phosphoricum
Appels, bramen, vijgen, gerst, kool, kokosnoot, kersen, linzen, paardebloem, noten, olijven, pastinaak, rode biet, selderie, spinazie, tomaten.

Kalium sulfuricum
Appels, bloemkool, waterkers, dadels, aardbeien, vijgen, wortelen, aardappelen in de schil, kool, kropsla, paardebloem, mierikswortel, noten, pastinaak, peterselie, rode biet, selderie, spinazie, tomaten, uien.

Magnesium phosphoricum
Bonen, dadels, erwten, vijgen, gerst, kool, kastanjes, kokosnoot, linzen, noten, pruimen, rogge, rozijnen, spinazie, tarwe, geitenmelk.

Natrium phosphoricum
Erwten, aardbeien, gerst, haver, wortelen, kool, linzen, paardebloem, noten, rogge, selderie, spinazie, tarwe.

Natrium sulfuricum
Appels, bloemkool, aardbeien, vijgen, haver, wortelen, aardappelen, kool, kropsla, linzen, noten, selderie, spinazie, uien. Silicea Aardbeien, vijgen, gerst, augurken, haver, gierst, kool, kropsla, paardebloem, pastinaak, asperges, spinazie.

Bron

Het Probleem – Te korten

Ondanks een goede voeding, die tegenwoordig eigenlijk ook al te weinig mineraalstoffen bevatten, kunnen te korten ook ontstaan door andere oorzaken, zoals; geërfde of doorgegeven tekorten bij de geboorte, overbelasting door gifstoffen, energetische of geestelijke belasting, verzuring en ouderdom.

Mineraalzouten-tekorten zijn niet aan te vullen met de gebruikelijke grofstoffelijke mineraalpreparaten, maar wel met celzouten. De celzouten zijn verwreven tot verkleinde mineralen in ionvorm en passen goed door de kleine opening van de celwand en zijn daardoor goed opneembaar voor de cellen.

Ons lichaam heeft een knap opslagsysteem van celzouten. Naar behoefte worden celzouten uit de voorraden gehaald, wanneer deze echter ook uitgeput raken, kunnen de klachten zich gaan aandienen.

De Oplossing – Zelfbehandeling klachten d.m.v.:

1. Gezichtsanalyse

Door middel van een analysemethode, ontwiddeld door K. Hickethier en Th. Feichtinger, kan men in het gezicht van een mens de behoeftes van de celzouten ontdekken. Op o.a. het internet zijn er mogelijkheden om een foto van je gezicht te laten analyseren tegen een vergoeding. Er zijn ook boeken beschikbaar waar je aan de hand van fotomateriaal je eigen te korten kan opsporen. Ook kan je daarin zoeken op alfabetische volgorde naar lichamelijke en geestelijke klachten en gezichtskenmerken. En uiteraard staat er uitgebreide informatie beschreven over de celzouten. Met zo’n boek kun je uiteraard ook anderen diagnoseren.Deze gezichtskenmerken gaan o.a. over de kleur, conditie en structuur (verslapping of verdikking) van je huid, over de plaats, mate en vorm van rimpeling en overige condities (adertjes, pukkeltjes enz.). Ook kenmerken van oren, ogen, wangen, lippen. tanden, tong en nagels horen hierbij.

Het boek wat ik bezit en waar ik goed mee uit de voeten kan is Gezichtdiagnose – Dr. Schüsslers Celzoutentherapie. Bij dertien van de eerste vierentwintig celzouten zijn foto’s van gezichtskenmerken die celzouttekorten indiceren.

NB: Succesboeken verkoopt nog drie andere boeken over celzouten.

2. Celzouten innemen

Gebruiksaanwijzing

Aan de hand van je klachten en gezichtskenmerken kan blijken dat je meerdere celzouten nodig hebt. Je kunt ze gelijker tijd innemen door in de mond te laten smelten. De celzouten worden door het mondslijmvlies direkt opgenomen en komen via de bloedbaan in de lichaamscellen. In de maag vallen de zouten door het maagzuur uiteen in enkelvoudige mineralen.

De dagdosering is minimaal 1 tot maximaal 10 per soort. Per keer maximaal 3 tabletjes innemen en de celzouten mag je combineren. De tabletjes zijn op basis van melksuiker. Personen met lactose-allergie kunnen de tabletjes ca. 10 minuutjes laten oplossen in een glas of kan warm water.

Lactose-intollerant?

De inname van de lactose kun je op 2 manieren vermijden door:

  1. De tabletjes ca. 10 minuutjes laten oplossen in een glas of kan warm water. De celzouten lossen op en de melksuiker blijft onder als bezinksel in het glas liggen. Zonder roeren sloksgewijs meerdere tellen in de mond houden en opdrinken.
  2. Bijt de tabletjes kapot en  laat ze versmelten (10 a 15 seconden in de mond houden).  Daarna met 1 of 2 slokken water de mond goed spoelen en het overblijfsel uitspuwen.

Het gebruik van celzouten kan verschillende reacties geven. Soms voel je je direct veel beter door het gebruik ervan, maar het kan ook zijn dat je je eerst moe gaat voelen of dat je lichaam anders reageert. Dit is een gunstig teken. Mochten de reacties te heftig worden, verlaag dan de dosering en bouw opnieuw langzaam op.

Duur van inname

Bij het innemen van passende celzouten zullen als eerste de symptomen verdwijnen en treedt na een paar dagen of een paar weken herstel op, maar dan zijn de voorraden nog niet aangevuld. Vandaar dat inname langdurig moet zijn, zeker weken of maanden en in sommige gevallen misschien wel jaren.

Naast celzouttherapie moet ook zeker de levenswijze aangepast worden. Voeding, rust en een evenwichtige leefstijl zijn hierbij belangrijk.

Welke celzouten

Wanneer je op zoek gaat naar celzouten let dan op dat je een merk kiest dat volgens het originele receptuur (handmatig verwreven en goed opneembaar) van Dr. Schussler vervaardigd is bijvoorbeeld Pflüger, Vita Reform of VSM. Bij een inname van een grotere hoeveelheid, verdient Pflüger wellicht de voorkeur, omdat deze geen magnesiumstearaat*) gebruikt als bindmiddel. Ze zijn te koop bij gezondheidswinkels en gespecialiseerde drogisterijen, ook online zoals De Online Drogist en De Weegschaal.

 *)  Magnesiumstearaat als bindmiddel  heeft als nadeel dat het water aan zich bindt. Water dient voor de celzouten als medium om ze op te nemen en te verdelen. Vandaar dat magnesium stearaat minder wenselijk is bij een frequente en grotere hoeveelheid inname van celzouten.

  • Van het merk Vita Reform kun je een testset bestellen bij De Weegschaal.
  • De Online Drogist verkoopt celzouten van het merk Pfluger welke glutenvrij zijn en de nummers van de celzouten staan gedrukt op de tabletjes.
  • Indien gewenst kunnen wij je een lijst mailen met een overzicht van de celzouten en de bijbehorende kenmerken.
  • De dosering is niet leeftijdsgebonden, kinderen mogen ook celzouten innemen.
  • Een overdosering is bijna niet mogelijk, gezien de hoge verdunning van de celzouten.
  • Er zijn veel therapeuten die celzouttherapie met succes toepassen.
  • Celzouten dragen bij aan het ontzuringsproces. Zie hiervoor ook ons item Ontzuren.

Ik ben de celzouten gaan gebruiken van Vita Refotm als een inwendig schoonheidskuur en gebruik een aantal celzouten al vrij lang. Mijn ervaring is dat je ze inderdaad een langere tijd (in mijn geval een paar maanden) moet gebruiken voor het beoogde resultaat. Gezichtskenmerken waar ik me aan stoorde verminderden inderdaad! Na een poosje ben ik gaan minderen. Dit ging een poosje goed, totdat sommige kenmerken toch weer wat terug kwamen, een teken dat er weer tekorten waren ontstaan. Dus enige onderhoud is in mijn geval aan te bevelen.

 Ook een gezinslid is ’s winters begonnen met een celzout om ’s zomers bruiner te kunnen worden. Hij was blij verrast veel bruiner te kunnen worden (en dat had niet te maken met het aantal zonne-uren).

 Kortom: wat ons betreft dragen celzouten -langzaam maar zeker- bij aan een mooier uiterlijk.  En je wordt er nog gezonder van ook!