Voedingssupplementen geen overbodige luxe!

Adviezen en onthullingen van Dr. Gabor Lenkei

In onze huidige voeding zit niet meer de hoeveelheid voedingswaarden die we nodig hebben. Aanvulling met voedingssupplementen met meer dan de gebruikelijke ADH is aan te raden, bestrijdt gezondheidsklachten en voorkomt ziekten.

LEZEN

“Wat u niet mag weten over uw gezondheid” is de onderschrijving van de titel van het boek ‘Censuur‘ geschreven door de Hongaarse arts, Dr. Gabor Lenkei.

Dit boek schudde mij wakker met schokkende informatie over het ontstaan van de gezondheidsindustrie en haar belangen, welke grotendeels om winstbejag draaien, en hoe er geprobeerd wordt ons onwetend en ziek te houden.

  • Waarom we maar half zo lang leven als zou moeten kunnen.
  • Wie onze opvatting over gezondheid vormt.
  • Wie de meest belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen achterhoudt en waarom.
  • De belangrijkste oorzaken van b.v. gewichtsverlies, hart- en vaatziekten.

Ook al kun je het maar half geloven, je kunt maar beter in actie komen om je eigen gezondheid te beschermen. Lees dit boek en leer hoe eenvoudig het is om gezond te blijven/te worden, waarom inname van vitaminen en mineralen daarbij – en wel méér dan de aanbevolen hoeveelheden!- een cruciale rol speelt.


  

van dezelfde auteur:                                                 van Dr. John Virapen:

                                

HET PROBLEEM

Als we gezond en verantwoord eten, waarom zouden we dan nog voedingssupplementen nodig hebben?

Ten eerste halen veel mensen niet de krappe aanbevolen dagelijkse 2 stuks fruit en een portie groente van 250 gram.  Laat staan meer, want 400 tot 600 gram groente per dag zou veel beter zijn. De algemene dagelijkse hoeveelheid (ADH) o.a. geadviseerd door het Voedingscentrum is te laag.

Ten tweede geeft het onderzoeksrapport van de Stichting Orthomoleculaire Educatie (SOE), het Ministerie van VWS en TNO aan dat de werkelijke staat van onze voeding minder gunstig is als we denken.

Lees hier verder.....

Een zogenaamd evenwichtige voeding bevat niet langer voldoende vitaminen en mineralen om ons lichaam gezond te houden en optimaal te laten functioneren. Dit komt o.a. door:

  •  uitputting van de grond door intensieve landbouw en overmatig gebruik van kunstmest
  •  gebruik van chemische verdelgingsmiddelen
  •  eenzijdig veevoeder en voedselverarming door industriële verwerking
  •  chemische toevoegingen om de houdbaarheid van producten te verlengen

Er zijn nog meer invloeden die bepalend zijn voor de kwaliteit van onze voeding, zoals;

  • De invloed van milieu- en luchtverontreiniging door verkeer en industrie, chemische toevoegingen aan voedsel, schadelijke straling enz. dragen bij aan vermindering van gezonde evenwichtige voeding.
  • Geïndustrialiseerd voedsel levert niet langer de antioxidanten die het lichaam nodig heeft om zich te ontgiften  van afvalstoffen waaronder zware metalen. De noodzaak om onze voeding aan te vullen met vitaminen, mineralen en antioxidanten neemt dus helaas wel degelijk toe.
  • De in wezen onnatuurlijke bereiding van ons voedsel (bakken, braden, frituren etc.).

Enkele conclusies uit het rapport:

  • Bij alle bevolkingsgroepen (inclusief de gezond geachte mannen en vrouwen tussen de 25 en 55 jaar) is in toenemende mate tekorten van de vitamines A en D, calcium, ijzer, zink, magnesium, selenium en koper ontstaan. Ook de inname van de vitamines B1, B2 en foliumzuur blijkt onvoldoende te zijn.
  • De gesignaleerde tekorten leiden tot een verhoogde kans op hart- en vaatziekten, kanker en diabetes.

Interacties

Zowel stress als het gebruik van geneesmiddelen kunnen de behoefte aan bepaalde voedingsstoffen verhogen. Anderzijds kunnen voedingssupplementen ook van invloed zijn op de werking van de geneesmiddelen die je gebruikt. Sommige combinaties (vooral met kruiden) zijn af te raden. Wij raden je aan om bij twijfel je arts of apotheker hierover te raadplegen. De volgende links kunnen je helpen informeren.

DE OPLOSSING

1  Gezonde voeding

Op de eerste plaats, eet zo gezond mogelijk en bij voorkeur 400 tot 600 gram biologische groente per dag. Voedingssupplementen dienen niet ter vervanging van voeding, maar ter aanvulling. Met behulp van de Voedingswaardentabel kun je de concentratie van vitamines en mineralen checken per voedingsmiddel.

2  Gebruik voedingssupplementen

Slik in ruime mate voedingssupplementen. In het boek ‘Censuur’ lees je welke vitaminen en mineralen in welke hoeveelheden je dagelijks dient in te nemen, om gezonder te worden. Er zijn twee opties voor het kiezen van de supplementen.

De eerste optie:

Via Free Choice Benelux, zij verkopen producten die zijn samengesteld door de Hongaarse arts Gàbor Lenkei. Hij heeft op basis van jarenlang wetenschappelijk onderzoek naar de werking van vitaminen en mineralen en hun optimale samenstelling en onderlinge verhouding een excellente Multi-vitamine ontwikkeld.

KLIK HIER voor de voedingssupplementen uit de webshop van Dr. Lenkei Vitamin.

De tweede optie:

Naar aanleiding van de adviezen in zijn boek kun je ook zelf de supplementen zoeken en samenstellen.

Indien gewenst kunnen wij je een lijst toesturen van de vitaminen/mineralen van de betere maar betaalbare merken in de juiste verhoudingen.

Deze voedingssupplementen zijn te bestellen bij:

  • Topvitamins
    De verzendkosten zijn € 3,95 of gratis bij een bestelling vanaf € 60.
  • Vitamindesk
    Zij verkopen hun producten sterk onder de verkoopprijs! De verzendkosten zijn € 5,25 of gratis bij een bestelling vanaf € 55.
  • Webvitaal
    Dit is onze favoriet! Zij hebben een uitstekend uitgebreid assortiment met altijd een minimale korting van 15% op de adviesverkoopprijzen. Bij bestellingen boven € 25 betaal je geen verzendkosten en anders € 3,50.

Na de start van het gebruik van vitaminen/mineralen, komt het herstellend vermogen van het lichaam op gang. Het lichaam regenereert zichzelf in fases van 3, 6 of 9 maanden. Daarna kan de schade van de tekorten hersteld zijn en kan het lichaam optimaal gaan functioneren. Echter in veel gevallen kun je merken dat kleine klachten al verdwijnen na enkele dagen.

Gebruik altijd orthomoleculaire merken voor je supplementen en gebruik geen supplementen uit de supermarkt of van bepaalde ketens, dus geen huismerken. Het zijn slecht opneembare lage kwaliteits vitaminen, voorzien van E-nummers, zoetstoffen, kleurstoffen en onzinnige vulstoffen.

Een andere oorzaak dat we meer voedingssupplementen nodig hebben is de toename van de stralingsbelasting. Mogelijk worden bepaalde vitaminen en mineralen minder goed opgenomen door het lichaam of in grotere hoeveelheden verbruikt dan dat men binnen krijgt uit de voeding. KLIK HIER voor het artikel van Natuur Diëtisten Nederland.

Met enige regelmaat krijg ik te horen dat men het niet nodig vindt om extra supplementen te nemen. Ze vinden het zelfs gevaarlijk. Ik zeg dan dat ik het levende voorbeeld ben dat extra suppletie (naar het advies van Dr. Lenkei) uiterst zinvol is en wel degelijk helpt.

Door het gebruik van de aanbevolen hoeveelheden zijn veel vage en lastige klachten verdwenen, zoals voorhoofds- en bijholtepijnen, kloven in de mondhoeken, trillende oogleden, een betere nachtrust, een vermindering van Tinnitus en nog veel meer. Nog een waardevol voorbeeld; in mijn omgeving is bij een kind met kinderepilepsie de ziekte onder controle gekomen zonder medicatie. Mijn conclusie is dat het lichaam de aanbevolen hoeveelheden echt nodig heeft! Dat geldt ook voor mijn partner en zelfs mijn huisdieren (wel beperkt en in aangepaste dosis).

Behulpzame literatuur

Ik zweer zelf al menig jaar bij mijn vitaminebijbel ‘Complete Vitaminen & Mineralen Gids voor Iedereen’ van Hannah Kohn. Zeer informatief en met adviezen over aanbevolen doseringen per klacht of ziektebeeld. Helaas is dit boek niet meer verkrijgbaar.

Als goed alternatief kan ik het boek ‘De supplementenwijzer’ van Juglen Zwaan aanbevelen.

In ‘De supplementenwijzer’ worden echter geen aanbevelingen gedaan over de hoogte van doseringen. Mocht je voor een bepaalde klacht daar wel behoefte aan hebben, dan kun je contact met ons opnemen en zal ik het boek van Hannah Kohn voor je raadplegen.